رضوان

یه کم تماشا ... یه کم تفکر ... یه کم همت

رضوان

یه کم تماشا ... یه کم تفکر ... یه کم همت

پدرم روضه ی رضوان به دو گندم بفروخت

ناخلف باشم اگر من نفروشم به جویی


آخرین نظرات
نویسندگان

۳۹ مطلب توسط «همت» ثبت شده است

1- www.mohabat6610.blogfa.com

2- www.natamam1404.blogfa.com

3- www.rahbarema1.blogfa.com

صاحبان وبلاگهای برگزیده در صورت امکان شماره تماس را در بخش نظرات و به صورت خصوصی این مطلب درج نموده تا برای دریافت جوایز با آنها هماهنگ شود.

  • همت

پوزش به علت تاخیر در اعلام برندگان جشنواره / برندگان فردا در همین وبلاگ و در سایت www.qods.ghasam.ir  معرفی می گردند

  • همت

نبایستى این شفّافیّت را، این صراحت را از دست داد

 قرآن کریم در تصویر یاران پیامبر اکرم و مؤمنان صدر اسلام و مجاهدان بزرگ، صفاتى را ذکر میکند؛ آنها را تشبیه میکند به گیاهى که سر از خاک برمیدارد، بتدریج استحکام پیدا میکند و جورى رشد و نمو میکند که خود زارعان - کسانى که خودشان بذر این گیاه را ریختند - به اعجاب وادار میشوند. حماسه حضور 22 بهمن 1392از این قبیل بود. ؛ بتدریج ابعاد آن آشکار میشود.

  • همت

در دوره نادرشاه افشار و خاندان او از تجملات لباس ها کاسته شد و جامه ها فرمی ساده تر به خود گرفتند. از خصوصیات جامه های این دوره کوتاه شدن دامن پیراهن ها (بلوز) و قبا بود و فرم شلوار(تنگ یا گشاد) و جنس وتزیینات آن اهمیت بیشتری پیدا کرد. در دروه زندیه عموما زنان پیراهن تنگی در بر می کردند که پارچه آن اغلب از نخ و ابریشم بود. یقه گرد (بدون یقه) که در وسط آن چاکی بوسیله روبان یا دکمه در زیر گلو بسته میشد. در مواقع احتیاج روی پیراهن، اغلب ارخالق( کت بلندی است که تا نصف بدن را می پوشاند)آستین سنبوسه یا کلیجه( کت بلندی که تا روی ران می رسید روی ارخالق می پوشیدند) آستین کوتاه می پوشیدند.

Iran is outfits from past to present 15 لباس های ایرانیان از گذشته تا به حال


  • همت

هرز چند گاهی در دنیای رسانه ها خصوصا رسانه های مجازی و به صورت پررنگ تر دنیای اینترنت و وبلاگ شاهد برگزاری جشنواره هایی با موضوعات متنوع هستیم / این جشنواره ها غالبا در مناسبتهای مختلف (ملی و مذهبی و علمی و ... ) و با اهداف گوناگون برگزار میگردد.

هدف از برگزاری جشنواره ی ایستاده ایم هم بالطبع از موضوعات در نظر گرفته شده برای آن قابل درک است اما  در کمیته مرکزی جشنواره ایستاده ایم به جزء اهدافی که شاید بتوان در لا به لای موضوعات مد نظر، آن را یافت هدف دیگری هم دنبال میشد بود و آن این که این کمیته در نظر داشت نیروهای علاقه مند به این مبحث یعنی وبلاگنویسی را کمی ترغیب کرده تا بتواند با جمع کردن این افراد در کنار هم  بستری مناسب برای تعامل و همچنین تبادل اطلاعات و در نتیجه پیشرفت مجموعه ایجاد نماید.


برای همین هم کمیته ی جشنواره ایستاده ایم شکل گرفت و تبلیغات آن هم انجام شد .

مهلت شرکت در این جشنواره تا تاریخ 92/11/12 بوده و زمان اعلام نتایج و معرفی برگزیدگان و همچنین اهدای جوایز در تاریخ 92/11/16 میباشد.

امیدواریم نتیجه ی این جشنواره هرچی که هست بشه یه تیم فعال و یک گروه دوستی مجازی با افکار و سلایق مختلف راه اندازی کرد.

  • همت

وب + لاگ در یک جمله سایت اینترنتی شخصی شماست. سایتی که در آن کمک ابزارهای فرصت ساز هزاره سوم از اندیشه احساس خود نسبت به آدم عالم می نویسید ؛ همه یا بخشی از خود واقعی یا آنچه می دانید می خواهید را به اشتراک می گذارید ؛ متن صدا تصاویر ثابت متحرک را بکار می گیرید تا در جامعه مجازی با قلم مجازی به نوعی تعریف منظم منسجم دست پیدا کنید. در سخن از واقعیتهای پیرامون می گوییم جهان مجازی را هر چه بیشتر به واقعیت نزدیک می کنیم

قسمتهای مختلف وبلاگ

وبلاگ دارای دو قسمت اصلی زمان دار است. یادداشت قسمت اصلی تولید محتوا و نظر بعنوان بخش تکمیلی محتوای وبلاگ را تشکیل می دهد. یادداشت آغاز گفتگو و نظرات ارجاعاتی معنادار با ماهیت قضاوت و داوری هستند. تجربه ای که صلاحیت های ارتباطاتی را به چالش می کشد و فرصتی برای تصویر داوری های دیگران است.

نظرات همیشه محتوای مفیدی ندارند. در بسیاری از موارد تنها بیان کننده توجه وبگرد به وبلاگی دیگر و دعوتنامه ای برای حضور در وبلاگ دیگری محسوب میشود. این حداقل نیز حاوی ارزشهای انگیزشی در تقویت ارتباطات است و البته همه این فعالیتها به زبان شیرین هستند.

گاهی نظرات در حوزه ارتباطات انسانی از یادداشت اهمیت بیشتری برای وبلاگنویس دارد تا حدی که مسیر یادداشتهای بعدی وبلاگ را تعیین می کند.

تعریف دیگر وبلاگ

در باره تعریف وبلاگ موارد دیگری نیز باید اضافه کرد تا به بخش گسترده تری از معنای وبلاگ احاطه پیدا کنیم. در وبلاگ فرد خود موضوع است. جذابیت از همینجا آغاز می شود. اکنون که فناوری اطلاعات با مظهر جهانی خود یعنی ، مرزهای جغرافیایی و سیاسی را تا حدی برچیده ، فرصتی برای بیان آنچه نیاز به بیان آن داریم و شرایط مانع آن بوده به وجود آمده است . انسان گمشده در میان هیاهوی فناوری و اخبار سیاسی و اقتصادی فرصت بروز در عرصه های نوین اجتماعی را می یابد.

نفوذ وبلاگ در فرهنگ و اندیشه مردم

اینترنت با وبلاگ به فرهنگ مردم روی خوش نشان داد و به صاحبان فرهنگ ، اندیشه و احساس فرصت حضور داد.

سادگی وبلاگنویسی

سادگی وبلاگنویسی فرصت حضور غیرمتخصصان در محیط وب را فراهم کرد. تا پیش از آن سازمانها و موسسات و شرکتها و تشکل ها با هویت حقوقی در اینترنت جولان می دادند. نشریات الکترونیک راهی برای نویسندگان حرفه ای و نیمه حرفه ای باز کرد. با وبلاگ دروازه اینترنت بر روی همگان گشوده شد. هویت مجازی انسانی شکل گرفت. گرچه نخستین مسافران این کشتی نخبگان بودند ولی در اندک زمانی ابتکار فناوری اطلاعات و ارتباطات در هزاره سوم همه گیر شد و خود به مسیر و ابزار نخبه پروری بدل گردید.

انتشار افکارتان در وبلاگ

شما با وبلاگ امکان انتشار هر آنچه میخواهید را دارید و از این حیث روزنامه نگارید و چون در باره خود و دیگران می نویسید متناسب با سوژه ها در قالب گروههای موضوعی متنوعی بازیابی میشوید ، تعلق پیدا می کنید و به شما تعلق پیدا می کنند. روند تحقق جامعه مجازی از میان همین تعلقات می گذردو نادیده گرفتن آن چون نادیده گرفتن شیرازه جامعه مجازی است.

  • همت


  • همت

 به دلیل توجه صفویان به آداب و رسوم و مذهب خاص ایرانی و مذهب اثنی عشری، رشته های گوناگون صنعت و هنر، پیشرفت شایانی داشته است، که در این میان پوشاک بانوان، با توجه به بافت خاص اجتماعی

–مذهبی آن روزگار شکل خاصی به خود گرفت.پیراهنها، اغلب رنگارنگ و گلدار و زربفت ابریشمی بود و روی آن قبای جلوباز بلندی تا مچ پا به پا می کردند و کمربندی به کمر می بستند بصورتیکه محکم روی کمر قرار نگیرد، کلاه کوچک، چارقد، شلوار پنبه دوزی شده، جوراب ساقه کوتاه پارچه ای از جمله پوشاکی بودند که در فصل زمستان مورد استفاده زنان قرار می گرفتند.
زنان هنگام بیرون رفتن از خانه چادر بزرگ سفید یا بنفش رنگی، به سر می کردند که تمامی بدن آنان را می پوشاند و فقط جلوی صورت باز می ماند که بوسیله آن می توانستند پیش روی خود را ببینند.

  • همت

 در این دوره اردشیر دین زرتشت را دین رسمى کشور قرار داد. اوستا را ترجمه و آتشکدههاى ویران را بازسازى نمود. زنان در این دوره همچنان داراى حجاب کامل بودند. در مورد پوشاک زنان این دوره چنین آمده است: «چادر که از دورههاى پیش مورد استفاده بانوان ایران بوده است، در این دوره نیز به صور مختلف مورد استعمال داشته است.»

از آنجا که زرتشت در زمینه اصل حجاب و پوشش زنان در ایران کمبودى نمیدیده است، با تأیید حدود و کیفیت حجاب رایج آن دوران، کوشید تا با پندهاى، خود ریشه هاى درونى حجاب را تعمیق و مستحکم نموده، عامل درون را ضامن اجرا و پشتوانه استمرار و استوارى حجاب معمول قرار دهد.

بررسی نقوش سنگی و طرح‌هایی از چندین بشقاب باستانی نشان می‌دهد که بانوان ساسانی پیراهنی بلند با آستین یا بدون آستین، پرچین و گشاد می پوشیده اند و آن را با نواری در زیر سینه مانند زنان اشکانی جمع می کردند، از طرز قلم زنی و چین سازی پیراهن و دامن پیداست که در انتهای دامن بر پشت پا، پارچه ای اضافه و پرچین به آن دوخته اند یقه پیراهن آنان اغلب گرد ولی یقه جلو باز تا پایین تر از سینه نیز دیده می شود زنان ساسانی گاهی چادر گشاد و پرچین سر می کردند که تا ساق پا می رسیده است.

  • همت

به مجموعه امتیازاتی که در یک جامعه به انسان داده می شود تا بتواند خود را از دست درازی ها و خشونت ها و .... حفظ و حراست کند حق گفته میشود.

حق به دو دسته مادی و معنوی تقسیم میشود که هر کدام توضیحات و مثال های مربوط به خود را دارد.

در کل حقوق مادی قابل واگذاری و فروش و انتقال هست اما حقوق معنوی  تا ابد برای صاحب حق باقی میماند.

و به هر فردی که موضوع حق قرار بگیرد شخص گویند .( شخص حقیقی و شخص حقوقی)

 

  • همت

پس از هخامنشیان و تاخت و تاز اسکندر مقدونی به ایران، هنگامی که وضعیت سلوکیان آشفته بود، اشکانیان ایرانی که از پارت‌ها بودند، به حکومت رسیدند.در این دوران که نفوذ ادیان بودایی و مسیحیت از شرق و غرب، آیین زرتشتی را کم‌رنگ نموده بود، زنان ایرانی همچون گذشته دارای حجاب پوشیده‌ای بوده‌اند.
در این باره چنین می‌خوانیم: «لباس زنان اشکانی پیراهنی بلند تا روی زمین، گشاد، پرچین، آستین‌دار و یقه راست بوده‌است. پیراهن دیگری داشته‌اند که روی اولی می‌پوشیدند و قد این یکی نسبت به اولی کوتاه و ضمنا یقه باز بوده‌است. روی این دو پیراهن چادری سرمی کردند.»
درجای دیگر آمده‌است: «چادر زنان اشکانی به رنگ‌های شاد و ارغوانی و یا سفید بوده‌است. گوشه چادر در زیر یک تخته فلزی بیضی منقوش یا دکمه که به وسیله زنجیری به گردن افکنده شده، بند است. این چادر به نحوی روی سر می‌افتاده که عمامه (نوعی کلاه زنانه) را در قسمت عقب و پهلوها می‌پوشانیده‌است.


درکتاب «پارتیان» نیزآمده‌است: «زنان عهد اشکانی قبایی تا زانو برتن می‌کردند، با شنلی که برافکنده می‌شد و نیز نقابی داشتند که معمولاً به پس سر می‌آویختند.»
همچنین از آثار این دوره، روسری ابریشمین خوش رنگ و نگار و نفیس زنان سنگسری به جا مانده‌است که «ساخته مکنه» نام دارد و سده‌هاست که زنان سنگسری آن را می‌بافند و می‌آرایند. آنان این روسری را به ترتیب خاصی بر سر خود می‌بندند، که این خود نمونهٔ کامل پوشش سر زنان در زمان اشکانیان می‌باشد.
در دورهٔ اشکانیان پوشش زنان شامل پیراهن شلوار و در مراسم‌های رسمی و مذهبی همراه با شال بلندی بودهذاست که نمونه‌های آن در مجسمه‌های دورهٔ اشکانیان نمایان است. این مجسمه‌ها بانو اوبال و دخترش را با کلاهی بلند وجواهر نشان همراه با شال بلندی که در پشت آویزان است و گیسوان بافته و جمع سده و پیراهنی دراپه(چیندار به صورت افقی) وشلوار دراپه و جواهرات فراوان نشان می‌دهد که بسیار یادآور پوشش بانوان هندی است.


  • همت

به نظر می‌رسد که پوشش زنان در دوران هخامنشیان با دوران مادها چندان تفاوتی نکرده باشد. پیرامون پوشاک زنان در این دوره چنین نوشته شده‌اند: «از روی برخی نقوش مانده ازآن زمان، به زنان بومی بر می‌خوریم که پوششی جالب دارند. پیراهن آنان پوششی ساده و بلند یا دارای راسته چین و آستین کوتاه‌است. به زنان دیگر آن دوره نیز برمی خوریم که ازپهلو به اسب سوارند. اینان چادری مستطیل برروی همه لباس خود افکنده و در زیر آن، یک پیراهن با دامن بلند و در زیر آن نیز، پیراهن بلند دیگری تا به مچ پا نمایان است.»
ویل دورانت دربارهٔ زنان در دوران هخامنشیان می‌گوید: «زنان طبقات بالای اجتماع جرأت آن را نداشتند که جز درتخت روان روپوش دار از خانه بیرون بیایند. هرگز به آنان اجازه داده نمی‌شد که آشکارا با مردان آمیزش (اختلاط) کنند. زنان شوهردار حق نداشتند هیچ مردی را، حتی پدر یا برادرشان باشد، ببینند. در نقش‌هایی که درایران باستان برجای مانده، هیچ صورت زنی دیده نمی‌شود و نامی از ایشان به نظر نمی‌رسد.»
همچنین توسط یک هیئت روس در دره پازیریک قطعه فرشی کشف شده‌است که مراسم مذهبی را ترسیم می‌کنند که توسط چهار زن جشن گرفته شده‌است. آنها ایرانی الاصل هستند و لباس هخامنشی به تن دارند. رنگ پوست شخصیت‌ها سفید، چشم هایشان قهوه‌ای و موهایشان آبی است. در این فرش شباهت لباس زنان با مردان بسیار قابل توجه‌است، فرضیه‌ای که توسط هرودوت پیش از این تایید شده‌است.
پلوتارک موردخ یونانی در مورد شرایط ایران در زمان هخامنشیان می‌نویسد که «هر گاه لازم است زنان ایران از خانه خارج شوند و به سفر روند، درون چادر‌های در بسته‌ای می‌نشینند و چادر را بر روی گردونه‌ای قرار می‌دهند و حمل می‌نمایند.» احمد کسروی نتیجه می‌گیرد که استفاده از چنین چادری ویژه توانگران بوده و افراد عادی جهت رفت و آمد مشابه کوچکتر آن را بر سر می‌گرفته‌اند و به تدریج ظاهر آن تغییر کرده و به صورت امروز در آمده ولی نام چادر همچنان بر آن باقی مانده‌است.

  • همت

یکی از اصحاب امیرالمومنین (ع) گویا در بصره بوده . یک ناصبی همسایه اش بود و هی جسارت به امیرالمومنین میکرد ، جسارت به حسین (ع) میکرد . به ناصبی گفت انقدر به آقای مظلوم من جسارت نکنید ، میرم نجف و شکایتتو میکنما؟؟!! ناصبی گفت : هر کاری میخوای بکن ، اینها دروغ هستند.
در یکی از سفرها این صحابه امیرالمومنین (ع) مختص برای نفری همسایه ش میره نجف . میره خدمت امیرالمومنین (ع) شکایت که یک حالت استراحت و خواب بهش دست میده . داخل حرم در حالت رویا ، امیرالمومنین (ع) رو میبینه که بهش میگه : اومدی چه کار بکنی؟ اومدم شکایت همسایه مو بکنم که به شما و بچه های شما جسارت میکنه .
امیرالمومنین (ع) گفتند : نه ! اونو در این حرم نفرین نکنی ها . گفت : چرا؟ . چون به گردن ما حق دارد.

صحابه گفت : عجب ! ناصبی به گردن شما حق دارد؟ چه حقی ؟ چطور؟ / امیر المومنین (ع) فرمود : روزی از کنار فرات عبور میکرد و گفت شنیدم بچه ی پیفمبر را کنار این آب تشنه سر بریدند . نمیدونم راست باشد یا دروغ ! اگر دروغ باشد که هیچ ، اگر راست باشد ، خیلی نامرد هستیند . همین ابراز نامردی به دشمنان حسین به گردن ما حق پیدا میکند .وقتی برگشت ، ناصبی گفت : نفرین کردی ؟ صحابه گفت : نه ! ناصبی گفت چرا؟ و صحابه ماجرا را برای ناصبی تعریف کرد.ناصبی شروع کرد به گریه و گفت این واقعه برای سالهای قبل است . من یک لحظه یاد قیام امام حسین شما افتادم ، گفتم اگر دروغ میگویند که اینها همه دروغگو هستند ؛ اگر راست میگویند طرف مقابل خیلی نامرد است ، یک کف دست آب هم میخورد و بعد میکشتنش .
و ناصبی اسلام آورد.

  • همت

عرف و عادت جز قوانین عام محسوب می شود .و یکی از منابع عامه ی ما در کنار قانون محسوب می شود.گاهی اوقات عرف داخل قانون رفته و قانون را پرنگ کرده و مکمل قانون میشود.گاه بر قانون ارجح شده و از آن پر رنگ تر می شود.

 

  • همت